تبلیغات
نشریه اینترنتی گُلی - خودروی هزاره سوم

خودروی هزاره سوم

دوشنبه 30 فروردین 1389 11:30 ب.ظ

نویسنده : saman
از كنسول راننده گرفته تا تایرها، همه چیز در خودروی ‌X متفاوت خواهد بود

نشریه اینترنتی گلی: خودروهای آینده لزوما چه تفاوت‌هایی با خودروهای امروزی خواهند داشت؟ اینجا صحبت از آینده است، آینده‌ای كه شاید 20 تا 30 سال آینده مدنظر باشد و گرچه نظرات و ایده‌های مختلف و متنوعی در این زمینه ارائه می‌شود، با این حال یك نكته را می‌توان در تمامی‌ آنها مشترك دید: خودروهای آینده برمبنای انرژی الكتریسیته و با حداكثر انعطاف‌پذیری ممكن در جاده‌ها و خیابان‌ها به حركت درمی‌آیند.

تنها باید یك یا 2 دهه دیگر و حتی به عقیده برخی كارشناسان خوش‌باور خودرو در جهان، تنها كمتر از یك دهه دیگر باید صبر كرد تا شاهد استفاده انبوه و همه‌جانبه از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوین در صنایع خودرو باشیم. بدین ترتیب می‌توان گفت رانندگی در آینده با تكیه بر فناوری‌هایی نظیر سیستم‌های ردیابی و حركت و تشخیص مسیر خودكار بسیار متفاوت از زمان حاضر خواهد بود. خودروی مفهومی ‌X را می‌توان به عنوان یكی از ایده‌های برتر در این زمینه مطرح كرد. این خودرو كه در تازه‌ترین شماره نشریه علمی‌ پاپیولارساینس معرفی شده و فعلا با عنوان X شناخته می‌شود ممكن است در نگاه نخست به عنوان یك خودروی شخصی به نظر نیاید، اما حقیقت بسیار ساده است. این خودرو برای آینده و رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌ها ساخته می‌شود. با این حال عمده استفاده آن در امور امدادرسانی و نجات خواهد بود. شاید بارزترین نكته‌ای كه در این خودرو دیده می‌شود را بتوان به انعطاف‌پذیری قابل توجه آن مربوط دانست. مهندسان و طراحان آن را به گونه‌ای طراحی كرده‌اند كه براحتی و تنها در عرض چند ثانیه از وضعیت یك خودروی شخصی و خیابانگرد به خودروی امداد و نجات تبدیل می‌شود. این یك امتیاز بزرگ برای خودرویی است كه قسمت‌های مختلف آن و از جمله تایرها با خودروهای فوق مدرن امروزی نیز بسیار متفاوت است. این خودرو برای شركت خودروسازی فورد آمریكا طراحی شده است و از این رو می‌توان چشم‌اندازی را متصور شد كه در آن دیگر خبری از خودروهای بزرگ و كشیده با جلوپنجره وسیع خودروهای فورد در آینده نبوده و در عوض این شركت با محصولی ماورای تصور شناخته شود.


در خودروهای آینده، تایرها یكی از تعیین‌كننده‌ترین بخش‌ها به شمار می‌آیند. خودروی X نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. تایرهای این خودرو بر مبنای فناوری‌ای ساخته می‌شود كه از آن به تایرهای بدون هوا یاد می‌شود. در حقیقت درون این تایرها خبری از هوا نیست. در حال حاضر شركت میشلن كه یكی از شناخته‌شده‌ترین شركت‌ها در زمینه تولید انواع تایر به شمار می‌آید نمونه ابتدایی تایرهایی را ارائه كرده است كه بر اساس این فناوری عمل می‌كنند. بر اساس طرح كلی كه برای خودروی X ارائه شده است، تایرها با استفاده از ماده‌ای موسوم به پلی‌تران و با ساختاری مشابه كندوی زنبور عسل ساخته می‌شوند. استفاده از چنین ساختاری این مزیت را دارد كه انواع شوك و ضربات ناگهانی را به خود جذب می‌كند و در نتیجه رانندگی با كمترین لغزش و حركت اضافی جانبی صورت می‌گیرد. نكته مهم دیگر، استفاده راحت از این خودرو در نواحی و جاده‌های صعب‌العبور است. این تایرها به خودرو امكان می‌دهند بدون مشكلی روی انواع صخره‌های كوچك و بزرگ و حتی سطح مملو از خرده شیشه حركت كنند، درحالی كه راننده هیچ نگرانی بابت پنچر شدن خودرو نخواهد داشت. استفاده از پلی‌تران نه‌تنها ضریب انعطاف‌پذیری ساختار كندویی تایرها را افزایش می‌دهد، بلكه نقش قابل توجهی نیز در كاهش وزن كلی خودرو دارد. ایده چنین تایرهایی به طور عملی حدود 2 سال پیش از سوی گروهی از محققان جوان در اروپا ارائه شد و اكنون به نظر می‌رسد در آستانه تبدیل شدن به بخشی تفكیك‌ناپذیر از خودروهای آینده باشد.

از آنجا كه این خودرو براحتی به خودرویی مخصوص امداد و نجات تبدیل می‌شود می‌توان حساب ویژه‌ای روی آن و قابلیت‌هایش باز كرد. طراح آلمانی خودرو آن را به گونه‌‌ای ارائه كرده است كه بتوان در مواقع ضروری با افزودن بخش‌ها و تجهیزات مختلف به آن، به خودرویی مناسب و تأثیرگذار در فعالیت‌های امداد و نجات تبدیلش كرد. خودرو از موتور دیزلی نیز بهره می‌برد كه در چنین شرایطی می‌تواند به عنوان قلب فعالیت‌های امداد و نجات به كار گرفته شود. این موتور به گونه‌ای طراحی شده است كه می‌توان آن را به عنوان ژنراتور 30 كیلووات ساعتی نیز به كار گرفت تا بدین ترتیب نیروی لازم برای راه اندازی تجهیزات امداد و نجات فراهم شود. این نكته كه بتوان خودرویی شخصی ساخت كه در عین حال قابلیت استفاده به عنوان یك خودروی امداد و نجات را نیز داشته باشد در كمتر ایده‌ای از خودروهای آینده دیده شده است و دقیقا همین مزیت عمده موجب شده محققان و كارشناسان امور خودرو نگاه متفاوتی به آن داشته باشند. خودرو از ساختار كلی پایداری بهره‌مند است و بیننده هرگز نمی‌تواند تصور كند خودروی X واژگون شود!

لحظاتی را تصور كنید كه در این خودرو در حال رانندگی هستید و در سرعت‌های بالا و حتی در زمان عبور از پیچ‌های تند كوچك‌ترین لرزش و ارتعاشی را در خودرو متوجه نمی‌شوید

بهره‌گیری از سیستم رانندگی خودكار در مواقعی كه خودرو به عنوان یك وسیله حمل و نقل امداد و نجات مورد استفاده قرار می‌گیرد خیال راننده را از مسیرهای پیش‌رو و نبود فرصت كافی برای رساندن مجروحان به اولین بیمارستان آسوده می‌كند. در خودرو، انبوهی از فناوری‌های نوین مسیریابی از جمله حسگرهای مختلف و كیت GPS نصب شده است. این مجموعه، خودرو را در بهترین مسیر ممكن از نظر مصرف سوخت و كمترین مصرف سوخت هدایت می‌كند، در حالی كه عملا نیازی به تصمیمات انسانی نخواهد بود و در عوض راننده می‌تواند تمام انرژی و تمركز خود را صرف امدادرسانی به مجروحان كند.

سیستم تأمین قدرت مورد نیاز برای حركت خودرو با تكیه بر دیزل و الكتریسیته عمل می‌كند. موتور دیزلی خودرو، موتورهای الكتریكی آن را قدرتمند می‌سازد كه با استفاده از آن محورها براحتی می‌چرخند. بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود كه دیگر از بخش‌های حجیم و سنگین مورد نیاز موتوری بخصوص برای رسیدن به سرعت توان بالا خبری نخواهد بود.

لحظاتی را تصور كنید كه در این خودرو در حال رانندگی هستید و در سرعت‌های بالا و حتی در زمان عبور از پیچ‌های تند، كوچك‌ترین لرزش و ارتعاشی را در خودرو متوجه نمی‌شوید. این راحتی دلنشین عمدتا به فناوری پیشرفته تعلیق جاده‌ای باز می‌گردد كه در قسمت اتصال شاسی به چرخ‌ها به كار گرفته شده است تا به نوعی تكمیل‌كننده ویژگی منحصر به فرد تایرهای بدون هوا باشد. بهره‌گیری از این فناوری بخصوص در زمانی كه از خودرو برای حمل بیماران و مجروحان آسیب‌دیده استخوانی استفاده می‌شود بیش از هر زمانی به چشم می‌آید.

نسخه‌ای دیگر از خودروی X

نسخه دیگر و صرفا شخصی خودروی X به همراه فناوری‌هایی ارائه می‌شود كه تك‌تك آنها برای بسیاری از افراد و علاقه‌مندان به خودروهای مدرن شناخته شده است. با این حال تركیب آنها به خلق مجموعه‌ای منجر شده كه برای بسیاری هیجان‌برانگیز است.

در این خودرو با كنسول مقابل راننده كه همواره مملو از شاسی‌های مختلف بوده و شباهت زیادی نیز به یك امپراتوری كوچك دارد خداحافظی تاریخی شده است و در عوض هر آنچه را راننده نیاز به مشاهده دارد از جمله سرعت، سوخت خودرو و نظایر آنها را در نمایشگر نیمه‌شفاف مقابل صورت خود می‌بیند. همچنین اطلاعات راهنمای مورد نیاز استفاده از سیستم مسیریاب خودرو نیز در بخشی از شیشه جلوی خودرو نمایش داده می‌شود.

این خودرو كاملا الكتریكی است و از این رو ضریب آلایندگی آن صفر است. همین برگ برنده موجب شده به عنوان یكی از خودروهای قابل تحقق به واقعیت برای حدود 20 سال آینده در نظر گرفته شود. هر 4 چرخ این خودرو دارای موتورهای الكتریكی هستند. این همان فناوری‌ای است كه نمونه آن پیشتر در برخی خودروهای مفهومی ‌شركت آئودی ارائه شده است. استفاده از این تكنیك در كاهش وزن كلی خودرو تأثیر قابل توجهی دارد.

ابتكار عمل دیگری كه در این خودروی مفهومی‌ دیده می‌شود به كارگیری سرامیك در درهای خودروست. در حقیقت درها و شیشه‌های كناری خودرو از اكسی نیتراد آلومینیوم كه نوعی سرامیك بسیار نازك (در حد چند میلی‌متر) به حساب می‌آید، ساخته شده‌اند. این همان فناوری‌ای است كه در امور نظامی ‌به عنوان مبنای اصلی ساخت خودروهای ضدگلوله به كار گرفته می‌شود و اكنون می‌توان نمود بارز آن را در خودروهای شخصی آینده دید.

به این خودرو به عنوان سیستم حمل و نقل سرعتی نگاه می‌شود. پس باید توجه خاصی به كاهش وزن كلی آن شده باشد. نگاهی دقیق به بدنه خودرو این نگرش را بخوبی ثابت می‌كند. بدنه از منیزیم ساخته شده است.

این بدان معنی است كه نسبت وزن به قدرت خودرو بخوبی رعایت شده و عدد طلایی به دست آمده است. در این خودرو فضای درونی به اندازه كافی بزرگ است. یكی از عواملی كه موجب شده چنین فضایی در اختیار راننده و سرنشینان آن قرار بگیرد قرار گرفتن مجموعه باتری زیر كف خودروست.

باتری‌ها از نوع لیتیوم یونی بوده و در ساختار آنها از ابرخازن‌های گرافنی استفاده شده است. این همان ساختاری است كه هم‌اكنون در آزمایشگاه‌های پیشرفته بسیاری از دانشگاه‌های جهان دیده می‌شود. این ساختار متشكل از ورقه‌های بسیار نازك كربنی است كه ضخامت هر یك تنها یك اتم است و در نتیجه در مقایسه با سیستم‌های امروزی ذخیره‌سازی می‌توان تا 2 برابر الكتریسیته بیشتری در باتری‌ها ذخیره كرد.

مجله popular science / مترجم: مهدی پیرگزی




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -